Presentació i/o valoració de programes

WIRIS, una calculadora diferent per a utilitzar a l'aula



L’àrea de les matemàtiques es pot treballar, com a totes les àrees, a través de les TIC. La integració d’aquestes a l’aula ens permet aprofitar tots els recursos i eines informàtiques per a treballar les àrees del currículum en el procés d’ensenyament aprenentatge. 

Cal que els docents coneguin l’ús de les TIC per ensenyar matemàtiques i creïn recursos educatius per aplicar-les a l’aula. Un dels recursos TIC útils en matemàtiques i la seva didàctica és el programa WIRIS. Seguidament trobareu  la pauta d’anàlisi d’aquest programa. 





ASPECTES GENERALS

  • Nom: WIRIS.
  • Edat dels destinataris: educació primària i secundària (de 6 a 16 anys).
  • URL: www.wiris.net

CONTINGUT


  • Breu descripció del programa: aquest és una plataforma en línia per a càlculs matemàtics pensada per a usos educatius. Es tracta d’un sistema de càlcul simbòlic que inclou un sistema de geometria dinàmica. Aquest programa és una calculadora de fàcil utilització, s’utilitza a nivell on-line i de manera gratuïta.
  • Continguts: amb aquest programa es treballa el càlcul d’operacions, la geometria, àlgebra, diferents tipus de gràfics, entre d’altres.
  • Funcionalitat: la funcionalitat d’aquest programa és la de practicar les matemàtiques tot realitzant càlculs a través de la calculadora digital.
  • Tipus d’activitat que proposa: proposa la realització d’operacions algebraiques, gràfics, programacions, simplificació d’expressions matemàtiques i factorització de números, entre d’altres.
  • Ús: individual.
  • Àrees curriculars relacionades: les àrees curriculars que es relacionen són l’àmbit de les llengües, l’educació per al desenvolupament personal i la ciutadania i l’àrea de les matemàtiques. 
  • Competències que es treballen: les competències que es treballen són la competència del tractament de la informació i competència digital; la competència matemàtica i la  competència d’aprendre a aprendre. 
  • Adequació al target: aquesta plataforma té una barra d’eines entenedora, junt amb totes les seves parts i les seves opcions. El vocabulari és entenedor però, per altra banda el nivell d’utilitat és complicat per a nens de cicle inicial i, fins i tot, de cicle mitjà.

INTERFÍCIE

  • Descripció: el programa WIRIS té tres parts principals en la seva interfície: la barra d’eines, els menús, les finestres d’usuari i el tauler de dibuix.
o   La barra d’eines és en la qual trobem les icones de realitzar i aturar els càlculs (part superior dreta); la pestanya d’edició amb les tasques relatives al document i al procés de càlcul; la pestanya d’operacions, on podem realitzar les operacions i accions més usuals; la pestanya de símbols, on podem crear els símbols associats a algunes operacions, constants i conceptes matemàtics; la barra d’anàlisi, en la qual trobem els integrals, derivats i límits; pestanya de matrius, on trobem les icones per a construir i manipular vectors i matrius; pestanya d’unitats on trobem les unitats de mesura; pestanya de combinacions, icones per fer recomptes en problemes de combinatòria i escriure amb detall totes les possibilitats; pestanya de geometria, on hi ha algunes de les construccions i comandes de geometria plana; barra grec de l’alfabet grec; barra de programació on hi ha les sentències de control i, finalment trobem la barra de format, en la qual podem canviar l’aspecte de la presentació WIRIS.

o   La finestra d’usuari és aquella finestra de dades en la qual l’usuari pot escriure instruccions de WIRIS i rebre les respostes a les seves instruccions.

o   El taulell de dibuix és la part en la qual l’usuari realitza els càlculs i les operacions desitjades.

· 
  • Estètica: a nivell estètic aquesta plataforma de càlculs no és massa creativa, ni crida l’atenció en el moment que la veus. Si que és cert que en la pestanya de “format” tu pots assignar un color a l’opció de errors, entre d’altres però, tot i així, no és com d’altres plataformes que criden l’atenció en el moment en que les veus.
  • Navegació: és compatible amb qualsevol navegador i sistema operatiu. Es basa en la tecnologia HTML4 i Javascript. 
  • Perifèrics especials: es pot utilitzar a través de l’ordinador, tablets i smartphones. 



USABILITAT

A nivell d’usabilitat, aquest programa pot ser comprès, après, útil i atractiu per a l’usuari. Pels usuaris menors de 10 anys serà complicat de comprendre i aprendre com funciona, però tot i així, és una plataforma útil. A nivell d’estètica i bellesa és una plataforma simple, no crida l’atenció quan l’utilitzes o la remenes.

INTERACTIVITAT

·       
  • Tipus de resposta del sistema: aquesta plataforma et deixa assignar un color diferent a diferents respostes, així doncs et marca els errors i les respostes correctes, entre d’altres.
  • Què permet fer a l’usuari: a l’usuari li permet fer càlculs, li permet crear figures geomètriques, gràfics, estadístiques...
  • Quines possibilitats didàctiques ofereix: ofereix les possibilitats d’aprendre a través de les tecnologies de la informació i comunicació, així com també la d’aprendre creant figures, gràfics, entre d’altres, utilitzant aquestes tecnologies i el pensament.


PROPOSTES

Aquesta aplicació és molt útil per als estudiants per tal de resoldre problemes i operacions que els hagin encomanat, és una eina per a la millora de l’aprenentatge d’aquests. El que jo proposaria seria la millora de l’estètica del programa, és a dir, milloraria l’atractivitat d’aquest. 


Fet per Judit Rovira.



JOC DE MATEMÀTIQUES DE "EDUCAPEQUES"!


Cercant per internet hem trobat una altra aplicació educativa multimèdia que pot ser molt útil en el nostre futur com a docents, l'educapeques. 
A continuació podreu observar el seu anàlisi:



ASPECTES GENERALS:

CONTINGUT:
  • Breu descripció del programa: el link anterior ens porta a una pàgina web que ens proporciona una sèrie d'activitats matemàtiques ideals per a l'aprenentatge de les matemàtiques de l'Educació Primària.  A més a més, també trobem aplicacions d'altres matèries i recursos que el docent pot utilitzar a l'aula. És una pàgina web molt complerta.
  • Continguts: els àmbits educatius que es treballen són geometria, numeració, mesura i càlcul. 
  • Funcionalitat: la funcionalitat d'aquest programa educatiu és treballar els diferents apartats de les matemàtiques a partir d'activitats animades amb dibuixos i sons, per tal que el nen gaudeixi enriquint el seu aprenentatge.
  • Tipus d'activitat que proposa: la gran quantitat d'activitats que proposa són la realització d'activitats dels diferents blocs de les matemàtiques; numeració, càlcul, mesura i geometria. En la gran majoria d'activitats et fa una pregunta l'aplicació i et dóna 4 respostes diferents i només hi ha una de correcta.
  • Ús: individual.
  • Àrees curriculars relacionades: les àrees curriculars relacionades són l'àmbit de l'educació per al desenvolupament i la ciutadania, l'àrea de llengües i finalment i com a objectiu principal, l'àrea de matemàtiques.

  • Competències que es treballen: les competències que s'hi treballen són la competència del tractament de la informació i la competència digital, la competència d'aprendre a aprendre, la competència d'autonomia i iniciativa personal, la competència matemàtica i la competència de la comunicació lingüística i audiovisual.

    BARRA D'EINES
  • Adequació al target: la interfície en la que ens trobem té una barra d'eines fàcil d'entendre que et permet demanar ajuda, tornar enrere o activar/desactivar el volum. El poc vocabulari que apareix és entenedor i la utilitat de l'aplicació és molt senzilla. Tot i això, cal dir que és una aplicació lenta, tarda molt en anar d'una interfície a una altra i això pot fer que disminueixi l'atenció de l'alumnat.




INTERFÍCIE:



  • Descripció: aquesta aplicació educativa de "Edupeques", ens mostra tres zones totalment diferenciades en la interfície principal:
  • Finestra d'usuari: medi mitjançant el qual l'usuari pot comunicar-se amb l'ordinador i comprèn tots els punts de contacte entre l'usuari i l'equip, són fàcils d'entendre i d'accionar.
  • Menú: és la zona que ens permet anar enrere quan hem finalitzat una activitat, quan volem entrar en un altre bloc de continguts o finalment quan volem accedir a un altre nivell de l'educació primària. A més a més, també hi ha un enllaç que ens proporciona ajuda per si no acabem d'entendre com funciona la interfície i finalment podem escollir si interactuar amb so o sense so.
  • Zona d'activitats: és l'apartat de la interfície on l'usuari realitza les activitats que decideix dur a terme.
  • Estètica: pel que fa a l'estètica, aquesta aplicació matemàtica té punts positius però també negatius. Per començar, no et permet fer una pantalla complerta de l'aplicació, és per això que observes publicitat al voltant de la zona on fas les activitats. Per altra banda, l'estètica està molt ben dissenyada, amb dibuixos molt animats que poden cridar molt positivament l'atenció del target al qual s'adreça.
  • Navegació: és compatible amb qualsevol navegador i/o sistema operatiu, només cal tenir actualitzat el Javascript i la tecnologia HTML4.
  • Perifèrics especials: es pot utilitzar a través de l'ordinador, la tablet o smartphone.

USABILITAT:

Pel que fa a la usabilitat, aquesta aplicació didàctica és molt atractiva per l'usuari, és molt fàcil de fer servir i l'estètica s'ha adaptat molt al target al qual es dirigeix, per tant, és una plataforma molt útil i atractiva. L'únic aspecte negatiu que he pogut observar, com he dit abans, és que la connexió entre una interfície i una altra és molt lenta i tampoc es pot fer una pantalla complerta de l'aplicació, el que significa que pot haver pèrdua d'atenció amb altres elements que poden aparèixer a la pàgina web. A continuació podreu observar amb la següent imatge a què em refereixo amb aquest error:




INTERACTIVITAT:
  • Tipus de resposta del sistema: aquesta aplicació et permet fer una interacció amb so, en conseqüència, quan fas una errada fa un so completament diferent a quan fas un encert. Però, en cas que no puguis utilitzar el volum, quan selecciones una resposta que no es correcta, surt una creu vermella.

  • Què permet fer a l'usuari: a l'usuari li permet realitzar activitats matemàtiques de diferents blocs: geometria, mesura, càlcul i numeració en funció del nivell que escolleixin realitzaran activitats d'un nivell més elevat o més baix. Permet escollir a l'usuari el nivell de l'educació primària en el qual es troba, a més a més del bloc d'activitats que vol fer:

  • Quines possibilitats didàctiques ofereix: aquesta aplicació ofereix la possibilitat de fer un aprenentatge individual a través de les tecnologies de la informació i comunicació com també aprendre matemàtiques a partir dels diferents blocs d'activitats que hi podem trobar.

PROPOSTES

Crec que aquesta aplicació pot ser molt útil per l'aprenentatge de les matemàtiques al llarg de l'educació primària i com a reforç al primer nivell de l'educació secundària. Tot i així, crec que haurien de fer una millora pel que fa a l'aspecte de la lentitud en canviar d'una interfície a una altra com també que es pogués utilitzar l'aplicació en pantalla complerta.

 Fet per: Natalia Barragán Delgado.





 "Mental Arithmetic - train your brain!", "Cálculo mental - cerebro de tren!"


ASPECTES GENERALS






CONTINGUT



  • Breu descripció del programa: aplicació que combina diversió, pensament lògic i entrenament del càlcul mental, fent del joc una experiència divertida. El jugador rep uns nombres i operacions i, amb aquesta informació ha de trobar el resultat mentalment.
  • Continguts: els continguts que es treballen són els de les operacions matemàtiques.
  • Funcionalitat: la funcionalitat és la de practicar i entrenar el cervell.
  • Tipus d’activitat que proposa: es treballa l’entrenament de les operacions bàsiques matemàtiques, exercitar el cervell a través de les activitats de càlcul que proposa i, a més a més, amb aquestes activitats es proposa la diversió tot aprenent.
  • Àrees curriculars relacionades: les àrees curriculars que s’hi relacionen són l’àrea de la llengua.
  • Competències que es treballen: es treballa la competència matemàtica, la competència d’aprendre a aprendre i la competència del tractament de la informació i competència digital.
  • Adequació al target: el vocabulari que es presenta en el menú és adequat, a més a més ofereix la possibilitat d’escollir l’idioma amb el que es vol utilitzar l’app.


INTERFÍCIE



  • Descripció: el programa està format per un menú en el qual dóna la possibilitat d’escollir l’idioma amb el que es vol treballar, l’opció de realitzar un nou joc, de continuar si ja estaves treballant, l’opció d’ajuda, dels ads o de descarregar-te més programes. A més a més et deixa escollir el nivell, el so, el temps o si vols anar treballant pas a pas. 





  • Estètica: a nivell estètic aquest no és un programa que cridi l’atenció per la seva bellesa, ja que les icones que formen els botons per a jugar són vermelles i en forma d’estrella però, sobretot, el fons de la pantalla representa les neurones del cervell, el qual té relació amb el joc, però els colors no són impactants.
  • Navegació: a nivell de navegació no és difícil, ja que l’alumne escull el nivell en el qual vol treballar i, si vol, el temps. A continuació apreta “nou” joc i, seguidament, l’aplicació el duu a la pantalla de joc, en el qual apareix el nivell i la quantitat d’encerts o errors que ha fet. A més a més de l’operació matemàtica que se li proposa i, sota d’aquesta, un conjunt de resultats dels quals l’alumne ha d’escollir el que cregui correcte. 



  • Perifèrics especials: telèfons intel·ligents i tauletes tàctils.





USABILITAT



A nivell d’usabilitat i compatibilitat, aquesta app requereix de l’iOS 6.0 o posterior. És compatible amb l’iPhone, iPad i iPod Touch. Aquesta app està optimitzada per l’iPhone 5. Aquest software té la capacitat de ser comprès, ser après i útil per a l’usuari en condicions específiques d’ús, tot i que de l’atractivitat n’hem parlat anteriorment.



INTERACTIVITAT

·       

  • Tipus de resposta del sistema: si la resposta que escollim és correcte, l’app et diu que és correcte i ho marca amb el color verd, en el cas contrari, l’app marca un punt on posa “fals” i marca la resposta correcte. 



  • Què permet fer a l’usuari: l’app permet a l’usuari triar la resposta que creu correcte, és a dir, respondre a l’operació proposada.
  • Quines possibilitats didàctiques ofereix: ens ofereix la possibilitat didàctica d’entrenar el cervell i realitzar operacions matemàtiques mentals.


PROPOSTES



Aquesta aplicació és molt útil per als estudiants per tal d’entrenar el cervell amb el càlcul mental, tot i així proposaríem una millora, de la qual n’hem estat parlant en punts anteriors. Aquesta és la de l’estètica de l’app, creiem que és pobre i poc atractiva i, per tant, creiem que si es millores aquesta el programa seria més ric.


Judit Rovira


"Juegos educativos VINDEL"


ASPECTES GENERALS:
Nom: Juegos Educativos Vindel
Edat dels destinataris: de primer a sisè de primària (6-12 anys)

CONTINGUT
  • Breu descripció del programa: el link anterior ens porta a una pàgina web que ens proporciona diverses activitats matemàtiques que semblen jocs per tal d’afavorir aquest aprenentatge de forma innovadora. A part, trobem aplicacions d’altres matèries com ara: Coneixement natural, social i cultural, Llengües, Plàstica, Atenció (jocs) i altres.


  • Continguts: pel que fa als continguts matemàtics, els trobem dividits en dos apartats (Mates I i Mates II).  No hi ha cap divisió pels grans blocs de continguts de matemàtiques, potser és una de les mancances més importants d’aquest programari. Tot i així trobem activitats de sumes, restes, divisions, multiplicacions, fraccions, càlcul mental, rellotge, moneda (euro), simetries, translacions, elements del pla, circumferència i cercle, els polígons, els cossos geomètrics, estadística, etc.

Per tant, des d’aquest punt de vista, és una aplicació amb una gran varietat d’activitats educatives diferents però alhora té una mancança en la divisió dels continguts.

                
  • Funcionalitat: la funcionalitat d’aquest programari educatiu té com a objectiu treballar diferents temàtiques matemàtiques a partir d’activitats molt semblants a activitats lúdiques (jocs) per tal que els nens i nenes gaudeixin alhora que enriqueixen el seu coneixement.


  • Tipus d’activitat que proposa: les activitats que ens posa a l’abast aquesta pàgina web són d’un estil bastant diferent, n’hi ha que són amb menys animacions i altres amb més. Però la gran majoria tracten d’assenyalar o escriure la resposta correcta i corregir-la. En cas de tenir una resposta errònia, el programa t’avisarà i l’hauràs de corregir



  • Ús: trobem activitats que es fan individualment i altres per parelles, en l’últim cas es treballa per equips on la rivalitat motiva la concentració pel simple fet de guanyar al rival.


  • Àrees curriculars relacionades: les àrees curriculars relacionades són l’àmbit de l’educació per al desenvolupament i la ciutadania, l’àrea de matemàtiques i l’àrea de llengües.


  • Competències que es treballen: les competències que es treballen són la competència de la comunicació lingüística i audiovisual, la competència matemàtica, la competència d’aprendre a aprendre, la competència d’autonomia i iniciativa personal i la competència del tractament de la informació i la competència digital.


  • Adequació al target: pel que fa a l’adequació al target d’aquest programa crec que les activitats estan ben dissenyades per l’edat a la qual van dirigides però tot i així haurien de separar les activitat per apartats de continguts com també per edats. A més a més, cal afegir que com en algun cas anterior, ens trobem amb el problema que trobem publicitat al voltant de l’aplicació per la qual ens movem, fet que pot provocar la distracció de l’alumnat.

Tanmateix cal dir que no és una web complicada de fer servir i es veu molt clarament l'àrea curricular que busques. A l'apartat següent comentarem com funciona la interfície.

INTERFÍCIE


  • Descripció: aquesta aplicació ens mostra diferents zones diferenciades:
  • Finestra d'usuari: és el medi mitjançant el qual l'usuari pot comunicar-se amb l'ordinador i comprén tots els punts de control entre l'usuari i l'equip, són fàcils d'entendre i accionar.
  • Menú 1: és la zona que et permet triar quina àrea de coneixement vols practicar i et porta a les seves activitats corresponents.
  • Menú 2: és la zona que et permet triar les diferents activitats que vols realitzar i et proporciona una petita descripció d'aquesta.
  • A més a més, quan cliques una activitat et porta a una nova interfície que ve a ser igual que la del menú 2 però amb l'activitat corresponent.

  • Estètica: pel que fa a l'estètica opinem que està adequada al target perquè és una aplicació animada, per nens, que fa que sigui més entretinguda. Tot i així, creiem que el fet que tinguis publicitat al voltant de les activitats és un punt negatiu de l'aplicació ja que pot distreure fàcilment a l'alumnat.

  • Navegació: és compatible amb qualsevol navegador i sistema operatiu, només cal tenir actualitzat el Javascript i la tecnologia HTML4.

  • Perifèrics especials: es pot utilitzar tant a la tablet, com a l'ordinador com a l'smartphone; tot i així, és recomanable utilitzar-lo a l'ordinador.

USABILITAT:

Pel que fa a la usabilitat d'aquesta aplicació didàctica, és bastant atractiva per l'usuari que la utilitza, fàcil de fer servir i l'estètica, com hem dit abans, s'adequa força al target al qual va adreçat.
Tot i així, volem reincidir en l'aspecte de la publicitat, creiem que l'aplicació hauria de tenir un botó per accedir a la pantalla complerta i que no hi hagués cap aspecte que pogués distreure a l'alumne. El problema al qual ens referim és el següent, que en aquest cas, ens apareix informació de Jazztel:


INTERACTIVITAT

  • Tipus de resposta del sistema: aquesta aplicació, en el moment en que fas una errada et respon en un requadre que apareix a la part inferior de la interfície, llavors l'alumne ha de corregir la resposta:

  • Què permet fer a l'usuari: aquesta aplicació et permet escollir diferents àrees de coneixement, posteriorment escollir l'activitat que desitgen fer i finalment realitzar-la per tal d'augmentar el seu coneixement matemàtic.


  • Quines possibilitats didàctiques ofereix: aquesta aplicació ofereix la possibilitat de fer un aprenentatge individual i col·lectiu a través de les tecnologies de la informació i la comunicació com també aprendre matemàtiques a partir de les diferents activitats que hi trobem.

PROPOSTES

Creiem que per tal de millorar aquesta aplicació educativa haurien d'organitzar millor els continguts per tal de poder trobar amb més facilitat el tema en el qual vols aprofundir com també caldria eliminar la publicitat dels voltants
Natalia Barragán.


"Educreations"








ASPECTES GENERALS:

Nom: Educreations

Edat dels destinataris: educació primària.

CONTINGUT
  • Breu descripció del programa: és una aplicació que ens permet la creació de videotutorials o llissons recollint la informació o l’escriptura en la pantalla del programa, ja sigui manual o amb el teclat, a més a més es pot inserir imatges i missatges de veu.
  • Continguts: aquesta aplicació es pot utilitzar en qualsevol àrea, ja sigui en les matemàtiques o en qualsevol altre. Permet recollir tot tipus de continguts i apunts presos a classe.
  • Funcionalitat: la funcionalitat és la de crear els teus propis apunts, permetre guardar la informació per estudiar pels propers exàmens, permet realitzar els propis dissenys d’apunts, entre d’altres.
  • Tipus d’activitat que proposa: l’activitat que proposa és la de la recollida dels apunts personals de cada un.
  • Ús: l’ús d’aquest programa és bàsicament individual, tot i que un cop realitzats els apunts, aquests es guarden en el servidor de la pròpia eina proporcionant una URL per a l’usuari, o el codi emes per poder adjuntar-lo en qualsevol pàgina web, blog o wiki.
  • Àrees curriculars relacionades: les àrees curriculars que s’hi relacionen són l’àrea en l’àmbit de les llengües, el coneixement del medi natural, social i cultural, l’educació artística, l’educació física i les matemàtiques.
  • Competències que es treballen: les competències que es treballen són la comunicativa, lingüística i audiovisual; competència artística i cultural; competència del tractament de la informació i competència digital i la competència matemàtica.
  • Adequació al target: pel que fa al target, aquest és un programa entenedor que no mostra moltes opcions d’utilització i les que hi ha són molt entenedores, el vocabulari és molt apropiat per als alumnes.

INTERFÍCIE


  • Descripció: la interfície presenta la barra d’eines, en la qual podem observar la paleta de colors per tal de poder escriure sobre la pantalla amb un color concret, el botó “T” ens permet escriure amb el teclat, el qual ens permet fer la lletra més gran o més petita, també trobem la opció d’inserir una imatge, retrocedir per tal d’eliminar coses, esborrar tot el que hem fet o esborrar quelcom. A més podem inserir notes de ver. En la barra inferior ens permet escollir si el fons de pantalla el volem blanc, un full de quadres o bé de línies. I, finalment, ens permet guardar el disseny fet.
  • Estètica: a nivell estètic no és un programa que cridi l’atenció però, bàsicament, tampoc pot haver-hi masses colors, entre d’altres coses, ja que és un full d’escriptura i si hi ha gaire coses pot distreure a l’alumne.
  • Navegació: aquesta app s’utilitza a través de les tauletes digitals però, alhora, aquests resultats es guarden en el servidor de la pròpia eina proporcionant una URL per a l’usuari, o el codi emes per poder adjuntar-lo en qualsevol pàgina web, blog o wiki.
  • Perifèrics especials: tauletes digitals, ordinadors, micròfon i auriculars. 
 




USABILITAT:



Pel que fa a la usabilitat d'aquesta aplicació, és bastant atractiva per l'usuari que la utilitza, fàcil de fer servir i l'estètica, com hem dit abans, s'adequa força al target al qual va adreçat.





INTERACTIVITAT

  • Tipus de resposta del sistema: el sistema no emet cap resposta, ja que és una fulla de treball per a l’usuari i, per tant, no corregeix cap actuació, ni recomana el que s’ha de fer, ni dóna informes finals de l’actuació, entre d’altres.
  • Què permet fer a l'usuari: a l’usuari li permet fer els seus propis apunts, ja sigui escrivint a nivell manual o amb el teclat, inserint fotografies i notes de veu o dibuixant.
  • Quines possibilitats didàctiques ofereix: ens ofereix la possibilitat did’actica d’aprendre a aprendre.

PROPOSTES

Creiem que aquest és un programa útil per als alumnes i no en realitzaríem cap mena de millora, ja que per ser una fulla de treball no ha d’ésser molt sofisticat. 



Judit Rovira 



"MatemáTICas Primaria"


ASPECTES GENERALS

Nom: MatemaTICas Primaria
Edat dels destinataris: de 6 a 12 anys.
Autors: Juan García Moreno y Arturo García López

CONTINGUT

  • Breu descripció del programa: “matemáticas de primaria” és una àmplia col·lecció d’aplicacions que permet abordar els aspectes més importants de la cultura matemàtica bàsica. Amb rigor didàctic i de la manera més amena, motivadora i creativa possible. Pretén facilitar una activitat matemàtica orientada a l’autonomia i a afavorir el desenvolupament del gust pel descobriment.
  • Continguts: els continguts que trobem són números i operacions, mesura, formes i orientació en l’espai, tractament de la informació i resolució de problemes i reptes.
  • Funcionalitat: la funcionalitat és la de aprendre i reforçar continguts matemàtics.
  • Tipus d’activitat que proposa: les activitats que proposa són totes molt diferents, això sí, totes permeten la reflexió i la “manipulació” (muntatge i desmuntatge de figures).
  • Ús: es tracta d’una aplicació d’àmbit individual.
  • Àrees curriculars relacionades: les àrees curriculars que s’hi relacionen són l’àrea matemàtica i l’àrea lingüística.
  • Competències que es treballen: les competències que s’hi treballen són la competència comunicativa lingüística i audiovisual, la competència artística i cultural, la competència matemàtica i la competència del tractament de la informació i la competència digital.
  • Adequació al target: aquesta aplicació educativa s’adequa molt al target ja que el seu funcionament és molt senzill com també el disseny és infantil. 

INTERFÍCIE


  • Descripció: la interfície que se'ns presenta (la fotografia de a dalt), ens proporciona els diferents blocs de continguts esmentats a l'apartat de Continguts. En passar el cursor per sobre, t'apareix el nom del bloc, en aquest cas, "formas y orientación en el espacio". A més a més, apareix un apartat que s'anomena "guías y créditos" que proporciona dos dossiers per l'alumnat i un pel docent. 
  • Un cop dins del bloc de contingut apareixen subapartats per dividir millor els continguts.
  • A més a més, si vols tornar al menú principal, pots fer-ho sempre clicant el requadre que senyala la fletxa.
  • Estètica: l'estètica d'aquest programa ens crida molt l'atenció ja que presenta molts dibuixos i tot apareix ben separat per poder trobar allò que busques.
  • Navegació: aquest programa necessita tenir instal·lat a l'ordinador el plug_in de Flash Player.
  • Perifèrics especials: aquesta aplicació, al ser per Internet, es pot utilitzar amb Smartphones, tauletes o ordinadors, el més recomanable és l'últim.


INTERACTIVITAT

  • Tipus de resposta del sistema: aquest programa educatiu emet dues respostes diferents; una pot ser que et digui que has fet x encerts i x errades i una altra pot ser que t'informi de l'acumulació de punts.
  • Què permet fer a l'usuari: a l'usuari li permet fer activitats matemàtiques de diferents blocs de continguts.
  • Quines possibilitats didàctiques ofereix: aquesta activitat didàctica ens permet fer un aprenentatge individual del propi alumne.
Natalia Barragán 


Thatquiz


Aquesta és una pàgina web per a professors i alumnes que creiem adient esmentar i analitzar. És una manera de generar exercicis i veure’n els resultats molt ràpidament. És doncs una bona eina pel procés d’ensenyament-aprenentatge de les matemàtiques.


Aquest projecte nasqué amb el professor Miguel Yangüela de Cabrera a la República Dominicana. L’utilitzen professors de matemàtiques, ciències, llengües i de moltes altres matèries, a més a més d’alumnes de més de 70 països del món. 




Si ets alumne no cal registrar-te. Tots els exercicis estan disponibles des de la pàgina principal. Els professors que es vulguin registrar rebran informes sobre les notes i el progrés dels seus alumnes i tindran accés a altres eines educatives.

ThatQuiz només funciona amb Internet Explorer 8 o Firefox, aquest podria ser un possible aspecte de millora, ja que hi ha escoles que els seus ordinadors no tenen navegadors tan moderns. 


La funcionalitat d’aquesta pàgina és la de practicar els coneixements que tenen els alumnes en les diverses àrees curriculars, ja que aquesta pàgina engloba les àrees de matemàtiques, llengua, geografia i ciències. L’ús és individual, i el target és adequat. A nivell d’interfície presenta la pàgina principal amb les diverses opcions, dins les quals hi ha diverses activitats. A nivell estètic presenta una estructura simple i colors neutres. Els perifèrics per a la seva utilització són l’ordinador i les tauletes digitals. 




A nivell d’usabilitat la pàgina té la capacitat del software per ser comprès, après, utilitzat i atractiu per l’usuari en condicions específiques d’ús. Pel que fa a la resposta del sistema, quan estàs dins l’activitat el programa, en la barra lateral dreta et va sumant en el lloc corresponent els errors i els encerts, però, tot i així, un dels problemes i possible millora que observem és la de marcar els errors a la pantalla en el moment que es realitzen. A l’usuari li permet respondre les qüestions que se li planteja i se li planteja la possibilitat didàctica d’aprendre a aprendre. 

Enllaç a la web: http://www.thatquiz.org/ca/
Judit Rovira



ZonaCLIC



Segur que tothom coneix la ZonaCLIC, és a dir, les activitats JClic però tot i així, hem decidit analitzar-la ja que és dels recursos didàctics que més s'utilitza a les escoles. 


Doncs bé, la ZonaCLIC és una aplicació educativa que et permet cercar activitats segons l'àrea, l'idioma, el nivell, etc. És a dir, pots fer una cerca molt específica d'allò que busques.
Per tant, els seus continguts són molt àmplis, conté activitats de totes les matèries.

La funcionalitat d'aquesta pàgina és la de proporcionar recursos d'aprenentatge a alumnes de totes les edats per tal de potenciar el seu coneixement mitjançant recursos tecnològics.

Pel que fa a la interfície, el menú principal és el de la fotografia de dalt, que et permet fer una cerca molt específica. A més a més, a dalt d'aquesta zona, trobem una sèrie d'icones que et porten a la guia, activitats, introducció, etc. Es tracta d'una interfície senzilla però alhora molt útil.

Pel que fa a l'estètica i l'adequació al target, es tracta d'un recurs molt senzill (pel que fa a la pàgina web) ja que s'adreça a moltes edats. Tot i així, a mesura que vas entrant a diferents activitats, pots veure la diferència entre activitats de primària (pel que fa al disseny i a la complexitat de la resolució de les activitats) i activitats de secundària o, encara més, de batxillerat.

Aquesta aplicació es pot utilitzar tant en un ordinador, com en una tauleta com en un Smartphone.

Finalment, pel que fa a la resposta del sistema, totes les activitats et diuen quantes errades i quants intents has realitzat.

Si necessiteu més informació sobre aquest recurs educatiu, cliqueu aquí per tal d'accedir a la guia de ZonaClic.

L'enllaç a la pàgina web és el següent: http://clic.xtec.cat/db/listact_es.jsp

Natalia Barragán


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada